Vår profil

Illustrasjon av skolen fra Uelandsgate

Skolens visjon

Veien inn i framtiden går gjennom meningsfulle aktiviteter som stimulerer til lærelyst og fellesskap

På Voldsløkka skole vil vi:

• Utvikle aktive og nysgjerrige elever

• Utfordre elevene til å bidra positivt inn i egne og andres liv

• Utvikle et sterkt engasjement for miljø og egen framtid

For å få til dette vil vi ta i bruk et mangfold av læringsaktiviteter og læringsarenaer. Elevene skal ha en variert og aktiv skolehverdag som stimulerer til lærelyst. Vi vil jobbe for at elevene skal se verdien av læring og oppleve aktivitetene som relevante. For å få til dette må vi samarbeide tett med elevene om innhold og arbeidsmåter og produkter. Det er viktig for oss å involvere elevene i egen læring og egne læringsprosesser – og at de opplever reell medvirkning i undervisningen.

Vi heier på mangfold! Voldsløkka skole vil løfte frem det unike som finnes i hver enkelt elev – både med tanke på språk, erfaringer og bakgrunn. Samtidig vil vi jobbe hardt for å skape en skole med en sterk tilknytning til lokalsamfunnet der alle elever kjenner på tilhørighet og eierskap til skolen. For å få til dette, jobber vi hver dag med å bygge inkluderende fellesskap, både på team, trinn og skolenivå. Hva som skjer i friminuttene, blir en viktig del av dette fellesskapet. Vi ønsker å tilby et mangfold av meningsfulle aktiviteter som elevene kan benytte seg av i pausene gjennom skoledagen. Målet er å gjøre skolehverdagen til en sammenhengende læringsarena, der alle elever blir utfordret, får fram sine styrker og trives!

Skolen ønsker å stimulere elevene til klimapositive handlinger. Vi vil at elevene skal ønske å etterlate seg noe som er bedre enn utgangspunktet. Skolen er bygd som plusshus, og består av det totalrenoverte Heidenreichbygget (H-bygget) og det nye skolebygget (S-bygget). S-bygget har solcellepaneler på fasader og tak og miljøvennlige materialer. Vi har en grønn skolegård med lokal og åpen overvannshåndtering og grønne arealer med biologisk mangfold og beplantning. Skolen er involvert i det internasjonale ARV-prosjektet der skolen fungerer som et levende laboratorium for sirkulær økonomi.

Elevene på Voldsløkka blir organisert i team på 60 elever, fordelt på tre kontaktlærere. Undervisningen vil foregå i grupper á 20 eller 30 elever, avhengig av fag. I valgfag og fremmedspråk vil elevene være sammen på tvers av teamene.