Hovedseksjon

Læringsdialog

På Voldsløkka skole legger vi vekt på at elevene både skal få og kunne bruke tilbakemeldinger fra lærer og medelever. Alle tilbakemeldinger i fag kaller vi læringsdialog da vi mener at det best beskriver den kommunikasjonen som brukes for å fremme elevenes læring. 

Læreplanen sier at formålet med vurdering i fag er å fremme læring og bidra til lærelyst underveis i opplæringen, og også gi informasjon om kompetanse underveis og til slutt i læringsløpet. Alt vurderingsarbeid fram til standpunkt- og eksamenskarakterer er underveisvurdering. Det er identifisert fire prinsipper for god underveisvurdering:  

1. Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem 

2. Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten i arbeidet eller presentasjonen 

3.  Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg underveis i læringsarbeidet og ha mulighet til å vise framgang. 

4.  Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling 

Når elever begynner på 8. trinn, skal de få en opplæring i relevante begreper knyttet til vurdering. Elevene skal få en god forståelse av hva som ligger i begreper som underveisvurdering, kompetansemål og mål for opplæringen. Elevene skal få kunnskap om læringsstrategier og læringsstiler og utvikle metakognitive ferdigheter, slik at de blir stadig bedre til å vurdere eget læringsarbeid og delta i kameratvurdering med læringspartnere. Arbeidet med læringsstrategier og læringsdialog skal repeteres og videreutvikles gjennom hele skoleløpet.  

 

Felles praksis og læringsfremmende kultur 

Alt læringsarbeid som foregår i timene skal kunne knyttes opp mot det langsiktige læringsløpet i faget, fram mot standpunktkarakter på slutten av 10. trinn. Det skal være elevmedvirkning i planlegging av undervisningen og i vurderingsarbeidet. Elevene skal vite hvilke læringsmål og kriterier de blir vurdert opp mot i læringsarbeidet. Elevene skal vurdere eget arbeid og de skal få tilbakemeldinger fra lærer som gjør det tydelig for dem både hva de mestrer og hvordan de kan øke sin kunnskap og sine ferdigheter. Vårt mål er å videreutvikle en læringsfremmende vurderingskultur der elevene får kriteriebaserte tilbakemeldinger og bruker tilbakemeldingene i videre arbeid med læring.  

Lærerne samarbeider tett i fagseksjoner og i faggrupper på trinn, både om planlegging av undervisning og om vurderingsarbeidet. Det utarbeides felles vurderingskriterier for læringsperioder, og faglærere samarbeider for å skape en felles vurderingsstandard på tvers av trinnet.  

På Voldsløkka skole skal elevene ha et skjema for læringsdialog i alle fag 

Denne matrisen skal brukes underveis for å fremme elevenes bevissthet rundt hva de mestrer og hvordan de skal jobbe videre med sine utviklingspunkter. Denne loggen vil danne bakgrunn for elevenes valg av fokus til utviklingssamtaler samt vise den enkeltes elev utvikling i fagene. 

 

Dette kjennetegner dialogen og vurderingsspråket lærerne på Voldsløkka bruker: 

·     Vi har en positiv tone som bidrar til relasjonsbygging ​ 

·     Vi viser at vi har tro på eleven 

·    Vårt læringsdialog er faglig motiverende for elevene  

·    Vi uttrykker oss enkelt og presist, med konkrete råd for faglig utvikling